Filtr cząstek stałych

nazywany również filtrem FAP / DPF to element będący seryjnym wyposażeniem każdego nowoczesnego samochodu napędzanego silnikiem diesla. Jest to element zamontowany w układzie wydechowym a jego zadaniem jest oczyszczanie gazów spalinowych z cząstek sadzy i popiołu.

O istnieniu filtra DPF kierowca dowiaduje się zazwyczaj w chwili, gdy na desce rozdzielczej pojawia się kontrolka DPF. Dodatkowe objawy to spadek mocy silnika, zwiększone zużycie paliwa, oraz intensywny biały dym za autem. Takie objawy świadczą o nieprawidłowej pracy systemu oczyszczania spalin. Niestety metody regeneracji polegające na mechanicznym czyszczeniu filtra bądź jego wypalaniu w trybie serwisowym zazwyczaj nie przynoszą trwałego rezultatu. Po krótkim okresie filtr ponownie ulega zapełnieniu.

Naprawa filtrów DPF Czyszczenie Regeneracja Usuwanie

Usuwanie DPF Kielce

Główne przyczyny powodujące problemy z filtrem DPF:

  • Nieszczelność w układzie recyrkulacji spalin (zawór EGR)
  • Niższa wydajność turbosprężarki
  • Nieszczelność w układzie doładowania
  • Stosowanie niewłaściwego oleju silnikowego
  • Niska jakość stosowanego paliwa
  • Usterki w układzie zasilania paliwem (nawet niezauważalne przez użytkownika)
  • Eksploatacja pojazdu w trybie miejskim

Koszt nowego filtra to zwykle kwota wynosząca ok 20-30% wartości samochodu. Dobrodziejstwo ekologicznych technologii nagle staje się naszym utrapieniem. Brak mocy silnika, zwiększone spalanie, konieczność częstych wizyt w warsztacie w celu serwisowego wypalania filtra nie są jedynymi rozwiązaniami.

Zagrożenia spowodowane użytkowaniem auta z niesprawnym filtrem DPF:

  • Wysokie ciśnienie w układzie wydechowym które powoduje uszkodzenie wirnika turbosprężarki,
  • Podwyższanie się stanu oleju silnikowego spowodowane rozcieńczaniem oleju silnikowego poprzez paliwo,
  • Wyższa temperatura spalania spowodowana jazdą w trybie regeneracji DPF

Jak zatem rozwiązać problem z filtrem DPF ?

Pierwszą podstawową czynnością jest diagnostyka pojazdu mająca na celu ustalenie przyczyny zapełnienia filtra DPF. Dopiero po weryfikacji możliwe jest dobranie odpowiedniego rozwiązania.

Zależnie od przyczyny możemy zastosować różne możliwości naprawy:

  • Wypalanie filtra w trybie serwisowym

Metoda stosowana najczęściej w przypadku gdy  auto eksploatowane jest w cyklu miejskim, na krótkich odcinkach a użytkownik nie dba o wypalanie filtra DPF i przerywa regenerację. Podczas wymuszonego wypalania sterownik zwiększa obroty silnika oraz dawkę paliwa co w efekcie powoduje podwyższenie temperatury układu wydechowego oraz spalenie zalegającej w nim sadzy. Metoda ta jest skuteczna pod warunkiem późniejszej eksploatacji auta zgodnie z „zasadami użytkowania auta z filtrem DPF”.

  • Czyszczenie chemiczne filtra DPF

Metoda wykorzystywana najczęściej w przypadku gdy zbyt duże zapełnienie filtra nie pozwala na wykonanie procedury dopalania na postoju bądź podczas jazdy. Przyczyny tak dużego zapełnienia filtra podobne jak w punkcie powyżej. Dodatkowym powodem może być uszkodzenie czujników układu wydechowego bądź zapełnienie filtra popiołem powstałym z naturalnego cyklu eksploatacyjnego. Czyszczenie chemią można wykonać na dwa sposoby. Wtryskując odpowiednie środki chemiczne poprzez otwór po demontażu czujnika temperatury wydechu bądź bezpośrednio na filtr po uprzednim jego demontażu. Metoda daje dobre efekty pod warunkiem sprawnego układu wtryskowego oraz późniejszej eksploatacji auta zgodnie z „zasadami użytkowania auta z filtrem DPF”. W naszym warsztacie używamy środków chemicznych firmy Liqui Moly.

  • Wyłączenie filtra DPF

Metoda wykorzystywana najczęściej w przypadku aut z dużymi przebiegami, mechanicznymi uszkodzeniami filtra oraz ciągłej eksploatacji w ruchu miejskim na krótkich odcinkach.

Gdy inne metody nie przynoszą skutku, filtr można po prostu wyłączyć. Konieczny jest fizyczny demontaż wkładu filtra oraz ingerencja w oprogramowanie sterujące silnikiem aby wyłączyć procedurę wypalania. Jest to czynność całkowicie odwracalna. Zazwyczaj wykonywana przez złącze diagnostyczne pojazdu bez fizycznej ingerencji w sterownik silnika. Po modyfikacji układ wydechowy wygląda jak fabryczny. Obudowa filtra DPF pozostaje na swoim miejscu, wszystkie czujniki również pozostają nienaruszone. Ponadto katalizator zostaje na swoim miejscu (jeżeli występuje). Wizualnie auto po modyfikacji niczym nie odróżnia się od auta z funkcjonującym filtrem cząstek stałych.

Usuwanie DPF Kielce